Není nutno
zdůrazňovat, že ne každý člověk v naší zemi je nakloněn alternativní medicíně a příbuzným oborům. Existují dokonce velmi bojovní jedinci, kteří se
domnívají, že tyto oblasti náležejí do oblasti pavěd, nehodných zájmu seriózního vědce, a podle zahraničního vzoru si vytvořili vlastní "skeptický"
spolek nazvaný
Český spolek skeptiků Sísyfos. Jak stojí ve stanovách tohoto kroužku, jeho hlavním cílem je
mýcení pavědeckých bludů a nevěrohodných léčebných metod, které údajně nemají žádný skutečný efekt. Protože sísyfovci zastávají názor, že mýcení této
formy lidské hlouposti je nadlidským úkolem, zvolili si do názvu svého uskupení jméno
proslulého dříče z řeckých bájí. Na druhé straně pomyslného
pólu, ležícího v "alternativní" oblasti, pak stojí tzv. záhadologové,
jedinci nadaní přebujelou fantazií a naprostou nesoudností v posuzování reality.
Podle nejvýznačnějšího představitele tohoto fantazijního směru užívám pro tato
individua označení vašíčkovci (pozor - neplést si s Vršovci) a pro jejich životní filosofii termín
vašíčkismus.
Představme si nyní nejnadšenější příslušníky obou
výše zmíněných táborů:
Hlavní představitelé sísyfovců:
(Pozn.: vynechávám jejich nesčetné tituly, které by stejně již nemusely být aktuální)
|
Věra Nosková,
(dnes již bývalá) vůdkyně. V současnosti redaktorka vědecké přílohy Hospodářských novin. Své pozice obratně využívá k mediálním útokům proti pavědám. Pokud někde
zahlédnete nějakou pavědu, okamžitě Věru informujte! Napíše o ní článek a zadupe ji do země! |
|
Doc. Čeněk Zlatník
je od září 2004 novým vůdcem spolku. Mezi svými kolegy obzvláště proslul
kritikou tezí dr. Stanislava Grofa při příležitosti předání Bludných balvanů za
rok 2000. O mentální bystrosti docenta Zlatníka se není třeba podrobněji
rozepisovat; foto mnohé naznačuje. |
|
MUDr. Jiří Heřt, bývalý vůdce, patolog. Jako vedoucí
představitel v sobě zosobňuje všechny neduhy svých přívrženců. Jedná se o primitivní, ješitné individuum, které své oponenty okřikuje a vyhání z přednáškových
sálů. Jeho myšlenkové pochody jsou pro mě zcela neuchopitelné. Intelektuální stagnace na úrovni roku cca 1750. Mezi pavědy řadí mj. též grafologii. Racionální komunikace
je vzhledem k zoufalé osobnostní struktuře
nemožná. |
|
MUDr. Ivan David, psychiatr. Již na první pohled mdlé a
ospalé individuum. Velmi nebezpečný představitel sísyfovců vzhledem ke kombinaci snížené inteligence a záludnosti. Pro sníženou chápavost je vedení
intelektuální diskuse vyloučeno. Toto monstrum sedí (nebo alespoň sedělo) jako ropucha na prameni na funkci primáře v Psychiatrickém centru
Praha. Z funkce ministra zdravotnictví bylo naštěstí brzy odstraněno, ještě než stačilo napáchat velké škody.
|
|
RNDr. Jiří Grygar, astrofyzik, představitel
tzv. komediantského (kočko-psoidního) křídla sísyfovců, které se okázale vydává
za věřící, ale přitom je nesmiřitelným nepřítelem alternativní medicíny a
veškeré praktické spirituality. Ve svém tažení proti "pavědám" je Grygar neméně
aktivní než jeho nejbojovnější kolegové. Ve spolku Sísyfos je uznávaným
specialistou na UFO.
|
|
RNDr. Rudolf Zahradník, fyzikální chemik. Nejvýše postavený
sísyfovec, předseda (dnes již prý pouze čestný) Akademie věd. Velmi útočný a nesmiřitelný bojovník proti "pavědám". Zvláštní charakteristika: nadprůměrný slovník expresivních
výrazů při vědecké argumentaci ("svět iracionálna, pověr a výmyslů, bludy, slabomyslný podvod, absurdní podvod, sprostý a nemilosrdný kšeft, žvanění s
vlněním a zářením, blábolení, odborná negramotnost"). |
|
RNDr. Vojta Mornstein, přednosta
biofyzikálního ústavu LF MU v Brně. Vůdce brněnské odnože sísyfovců. Autor významného díla Utopený Archimédes (1999), výkladového slovníku
pavědeckých termínů. Viz též Vojtovy www stránky: http://www.med.muni.cz/~vmornst/
Vojtu blíže neznám, nicméně soudě podle jeho literární
protipavědecké činnosti patří mezi velmi bojovné a sarkastické aktivisty.
Dříve jsem si myslel, že Vojta zemřel, ale podle jeho nedávného článku ve Zpravodaji kroužku Sísyfos žije! |
Organizační struktura sísyfovců.
V minulosti se v křesle vůdce sísyfů střídal dr. Heřt s dr. Davidem (dokonce jsem zaslechl, že tito dva jsou nějak spřízněni),
poté je vystřídala
novinářka Věra Nosková a od září 2004 v něm dříme (pravděpodobně doslova) docent
Zlatník.
Předseda:
doc. RNDr. Čeněk Zlatník, Karlovo nám. 14, Praha 2, 120 00 tel. 02/24 92 32 01
Místopředseda: Věra Nosková (novinářka), U studánky 18, Praha 7, 170 00, tel.
02/33380110
Místopředseda: Prof. MUDr. Jiří Heřt, DrSc., 430 03 Chomutov, Bezručova 91, tel.: 0396/688401
Tajemník: Milan Kozdera
Kontakty se zahraničím: RNDr. Jiří Grygar, CSc., Fyzik. Ústav AV ČR, Na Slovance 2, Praha 8 Libeň 182 21, Tel. 02/6605 2660 zázn.
Internetové stránky sísyfovců:
http://sisyfos.hyperlink.cz/sisyfos/
Charakteristika sísyfovců.
Na rozdíl od první verze těchto stránek se zdržím hlubokomyslně
sofistifikovaného náhledu do psychologie sísyfovců a popíšu jen stručně základní
metody jejich práce. Protože fundamentem jejich činnosti jsou naučné
protipavědecké přednášky, je celkem logické, abych začal u nich.
Přednášky a bojovné články
sísyfovců mohou na lidi zcela nezasvěcené působit celkem erudovaně a efektně.
Posluchači či čtenáři jsou obvykle zavaleni smrští přesvědčivých argumentů,
které takřka nedovolují možnost pavědeckého výkladu. Musím se přiznat, že i mne
například na přednášce dr. Heřta téměř zviklalo "definitivní a nezvratné"
vyvrácení některých aspektů akupunktury, jelikož mě tento obor nezajímá a nemám
s ním de facto žádné praktické zkušenosti. Principy "vědecké kritiky" sísyfovců
se mi vyjasnily teprve tehdy, když se některý z nich pustil do oblastí mně
důvěrně známých. V tomto případě jsem byl upřímně zděšen. V čem ale taková
sísyfovská "vědecká kritika" vlastně spočívá?
Prvním předpokladem obvykle je,
že sísyfovec, který vytáhne do boje proti nějaké pavědě, je o ní informován jen
do té míry, aby mu nezačaly docházet některé souvislosti a s tím vyvstávaly i
pochyby. Čím méně toho totiž víte, tím je to pro vás jasnější a jednoznačnější.
Proto je zcela vyloučeno, abyste narazili na sísyfa, který má s kritizovaným
oborem praktické zkušenosti. Když si od dotyčné pavědy vytvoříte
takovýto přezíravý odstup, přistoupíte k bodu dvě, který spočívá v cíleném
vyhledávání studií, které podpoří váš protipavědecký názor. Jinými slovy,
vytáhnete si jen to, co se vám líbí a co se vám zrovna hodí do krámu. Obvykle to
není tak obtížné. Nějaké negativní studie se vždycky najdou. Pochopitelně přitom musíte
opominout všechny studie dokládající pravý opak. Ale to není žádný problém. Jedná se přece o pavědu, takže takové
protichůdné studie stejně musely být založeny na špatné metodologii nebo došly
ke zcela náhodným výsledkům. Pokud by snad bylo negativních studií málo, ani v
takovém případě není nutné házet flintu do žita. Právě naopak. Stačí šikovná hra
se slovíčky či "drobné úpravy" výsledků a z pozitivní studie je možno snadno
vyrobit studii negativní. Stejně se nikdo nebude s jejím vyhledáváním obtěžovat.
Na ilustraci této efektní metody uvádím citaci z článku ing. Pavla
Šimana Věda kontra alternativní medicína, jenž
si v úplném znění můžete přečíst na diskusním fóru stránky Václava Kňourka
(v současnosti se však tento web zdá
být již mrtvý)
http://www.lfhk.cuni.cz/knourek/diskuse/d0001.htm.
Sisyfovské stanovisko k homeopatii
(...)
Za absolutní vrchol vědecké otrlosti považuji způsob uvedení jediné (!) citace jako jednoho z důvodů k
odmítnutí homeopatie (všechny ostatní konkrétní důvody jsem již v tomto odstavečku diskutoval): "Podle dosud nejpodrobnější metaanalýzy 107
kontrolovaných klinických experimentů z posledních let (Kleijnen a kol.: Clinical trials of homeopathy, British Medical Journal 302, 1991) nejsou
důkazy, potvrzující účinnost homeopatie, přesvědčivé a jsou nutné další studie. Ze všech těchto důvodů odmítáme homeopatii jako léčebnou metodu a z
hlediska medicíny ji pokládáme za postup non lege artis". Nedalo mi to, citovanou publikaci jsem si vyhledal a zde velmi stručně uvádím její hlavní
závěry. Z celkově statisticky zpracovaných 105 (nikoli tedy 107) klinických experimentů s interpretovatelnými výsledky (75 z nich bylo tzv. dvojitě
slepých!) vykázalo 81 (tj. cca 76% !) pozitivní účinek homeopatické léčby ve srovnání s kontrolami (většinou s placebem) na hladině významnosti
p<=0.05. Z 22 nejlépe metodologicky zpracovaných studií bylo potom 15 (tj. cca 68%) pozitivních. Autoři - rozhodně nepatřící podle některých formulací
mezi homeopatické nadšence a znalce - v diskusi opatrně (ale dle mého správně, neboť setká-li se věda s něčím novým, nevyhovujícím zaběhnutým
představám, je na místě nejvyšší opatrnost a skepticismus) mj. uvádí, že přes KLADNÝ výsledek zůstává v této oblasti ještě mnoho otázek a k vyjádření
DEFINITIVNÍHO závěru je nutno provést další studie, tentokrát za přísně definovaných podmínek. Povšimněte si, prosím, zcela zásadního rozdílu této
formulace od formulace sisyfovské a porovnejte to s originálem Kleijnenova článku. Tvrdím, že "skeptici" si v tomto případě zcela nehorázně
přizpůsobili závěry jedné solidní vědecké práce tak, aby vyhovovaly jejich záměru a ukazovaly přesně naopak než původně - tedy jako důkaz neúčinnosti
homeopatie - neboť na základě také této publikace docházejí k závěru, že homeopatie je postupem non lege artis. Nejspíše při onom zcela zásadním
překrucování závěrů cizí vědecké práce doufali, že se nikdo neobtěžuje si Kleijnenův článek přečíst. Dr. Grygar v již citovaném příspěvku o vědecké
metodě (http://www.fce.vutbr.cz/sisyfos/vedmetod.htm)
říká, že vědec úmyslně upravující výsledky své práce spáchal smrtelný hřích a je za to potrestán tvrdým absolutním trestem - trvalou ztrátou důvěry.
Jakým trestem by tedy měli být potrestáni autoři diskutovaného stanoviska k homeopatii, když úmyslně převracejí výsledky ne své, ale dokonce cizí
vědecké práce? Toto byla, podle mne, zvláště výmluvná ukázka sisyfovské "vědecké" argumentace a její objektivity. Takto "čistě" tedy bojují naši
ochránci čisté vědy, tedy vědy bez "iracionalit, pověr a výmyslů"!
(K tomuto tématu dále:
http://www.lfhk.cuni.cz/knourek/diskuse/d0002.htm)
Pro sísyfovce
nepředstavují tyto eskapády se slovíčky zjevně žádný morální problém. Na svých
přednáškách totiž stejně mívají jen málo kvalitních oponentů, takže jejich
snůšku hodnověrně působících polopravd a překrucenin nemůže nikdo uvést na
pravou míru. Právě naopak. Dostává se jim halasného aplauzu od jejich důvěřivých
příznivců-studentů. Pokud se přece jen nějaký odborník na kritizovanou pavědu
vyskytne a uvede přednášejícího sísyfa do úzkých, nejlepším řešením je vyhnat ho
ze sálu. To je běžná praxe např. u dr. Heřta, který tím řeší občasné nepříjemné
situace během svých protipavědeckých kurzů. Například na svém protihomeopatickém
kurzu v Praze roku 1998 vykázal dr. Heřt ze sálu homeopata, jenž se snažil
argumentovat proti jeho výkladu (což je pochopitelné, protože dr. Heřt by
neobstál, jelikož oboru nerozumí) a odůvodňoval to tím, že to jsou jeho
přednášky a nějaký homeopat mu je nebude narušovat. Na následující přednášce
názorně předvedl další ukázku vědeckého dialogu. Když ho totiž jeden z
přítomných studentů upozornil na rozpory v jeho vysvětleních, po chvíli trapného
ticha vyřešil situaci tím, že mu jednoduše odsekl: "Kladete hloupé otázky!" Po
jeho předčasném odchodu jej pak označil za "fanatického mladíka". Myslím, že
přednášky tohoto pána by bylo vhodné natočit a sestříhat, aby každý, kdo snad
ještě má iluze o soudnosti nejvyšších představitelů sísyfovského spolku, rychle
a jednou provždy vystřízlivěl.
Tím se současně dostáváme k
náčrtu psychologického profilu většiny sísyfovců. Řadu z nich je možno označit
za konformní, kožená, nepružná individua se značnou dávkou ješitnosti a přezíravosti. K
těmto charakterovým vlastnostem se velmi družně pojí beznadějná zabedněnost, což je zvláště patrné u bývalého předsedy Heřta, jenž mezi pavědy
dokonce řadí grafologii (ještě mu totiž nedošlo, že nepíše ruka, nýbrž mozek).
Kladivo na léčitele. Hlavním myšlenkovým
produktem Sísyfů je kniha Alternativní medicína: možnosti a rizika. Tuto obdobu středověkého Kladiva na čarodějnice označil jeden známý
léčitel-bylinkář za "bibli hlouposti", což je velmi výstižné. Každý ze
sísyfů, účastných na tomto projektu, si zde přidělil svoji vlastní porci
"pavěd", přičemž je zjevné, že někteří z nich se považují za odborníky v
neuvěřitelném množství oborů najednou. Doktor Heřt mj. zpracoval (částečně s
pomocí svých sísyfovských kolegů) kapitoly o akupunktuře, mikrosystémech,
irisdiagnostice, homeopatii, parapsychologii, léčení vírou (kam je též řazena
transpersonální psychologie), bylinkářství, chiropraxi, aromaterapii, léčení
magnetismem... Pro sísyfovce-génia zcela rutinní záležitost. Ve skutečnosti je
tato kniha už dnes zdrojem zcela výjimečné legrace.
Potenciálně zhoubný účinek této knihy ovšem spočívá v tom,
že neinformovaný laik může být snadno zmasírován "přesvědčivou argumentací" a "nezvratnými důkazy" pánů MUDr. a RNDr., kteří, jak se zdá, někdy
dokonce upřímně věří tomu, co říkají. K jednoznačnému odsouzení obvykle postačuje ukázka "vědecké
negramotnosti" praktikanta této metody, která je efektně vypíchnuta z jeho knihy. O ostatní se již sísyfové nestarají.
Abych však sísyfům jen nekřivdil: jejich vyhraněný postoj k "pavědám"
systematicky posiluje velké množství praštěných alternativců, kteří si nejsou
schopni od věcí mezi nebem a zemí zachovat střízlivý odstup. Jsou to
vašíčkovci.
Tzv. skeptická (protipavědecká) literatura:
- Alternativní medicína -- její možnosti a rizika, kolektiv autorů -- GRADA/Avicenum, Praha 1995.
Autoři:
doc. MUDr. Anna Aujezdská, CSc., MUDr. Ivan David, CSc., prof. MUDr. Vladislav Eib, DrSc., MUDr. Růžená Goetzová, doc. MUDr. Milan Hadravský, CSc.,
prof. MUDr. Jiří Hert, DrSc., primář MUDr. Jan Hnízdil, doc. RNDr. Luděk Jahoda, CSc., prof. MUDr. Pavel Klener, DrSc., prof. MUDr. Josef Koutecký,
DrSc., MUDr. Vladimír Křížek, DrSc., doc. RNDr. Luděk Pekárek, DrSc., doc. MUDr. Vladimír Resl, ing. Jiří Safanda, CSc., doc. RNDr. Zdeněk Zloch, CSc.
- Zdeněk Kukal, Atlantis ve světle moderní vědy, Praha 1983
- Zdeněk Kukal, Přírodní katastrofy, Praha 1983
- Prof. MUDr. Otto Prokop, DrSc. a spolupracovníci, Lékařské vědy proti pověrám a šarlatánství, Avicenum 1984
- Zdeněk Kukal, Záhada bermudského trojúhelníku. Fantazie a skutečnost, Praha 1985
- Fyzika a sporné jevy, sborník ze semináře pořádaného fyzikálním oddělením pražské pobočky JCSMF v Alsovicich v červnu 1984, uspořádal doc. Dr.
Libor Pátý, CSc., JCSMF Praha 1986
- Zdeněk Kukal a Jaroslav Malina, Soumrak kouzelníků, Horizont, Praha 1987
- Renata a Jaroslav Malinovi, Zasáhli mimozemšťané a katastrofy do vývoje lidstva? Profil, Ostrava 1988
- Jeremej Parnov, Luciferův trůn, Svoboda, Praha 1989
- Emil Kašpar, Populárně a vědecky o proutkaření, JCSMF, Praha 1994
- Okultismus a věda, sborník překladu z časopisu Experientia, nakl. Stanislav Libovický, Praha 1994
Upozornění: Protože při čtení "skeptických" knih si nemůžete být vždy jisti, kdy autoři lžou a kdy mluví
pravdu, doporučuji pečlivé dohledávání studií, na které odkazují.
Hlavní představitelé vašíčkovců:
|
PhDr. Arnošt Vašíček, vůdce. Svoji kariéru zahájil jako
moderátor vcelku velmi zajímavého televizního cyklu o nevysvětlitelných zkušenostech s "nadpřirozenem". Znemožnil se však bezuzdným fantazírováním v
jeho pokračování, nazvaném Záhadná planeta. Naprosto nekritický a naivní záhadolog. Propojováním pokřivených fakt se mj. snaží naznačit "možnou, i
když nedokázanou" komunikaci mezi Polynésií, Skandinávií a Jížní Amerikou v době kamenné. Vršením výmyslů a nesmyslů se zařadil mezi světové špičky
ve svém oboru. |
|
Ivan Mackerle. Profesionální záhadolog, jehož životní
touhou je objevení záhadného mongolského červa orgoje chorchoje. Intenzívní výzkum v Mongolsku je prozatím stále bezúspěšný. Červ stále uniká. V
mezidobí mezi výpravami do Střední Asie studuje řady kamenů, odtažených ze středověkých polních mezí, a připisuje jim vyzařování blahodárné energie.
Přesto je možno jej řadit k racionálnější větvi vašíčkovců. |
Oproti chladným sísyfovcům v sobě vašíčkovci spojují nadšenou touhu po luštění záhad kombinovanou s
nekritičností a bezbřehou naivitou. Protože množství záhad v našem světě nestačí jejich nadšení, podléhají nutkání si je uměle vyrábět a zcela
nekriticky mixují fakta s báchorkami. Hodnověrnost svých zdrojů se neobtěžují podrobněji ověřovat, o snaze po hlubší informovanosti o oborech, které
při konstrukci svých záhadologických teorií využívají, ani nemluvě.
Před časem se mi dostalo té cti, být poctěn dopisem od samotného Arnošta Vašíčka, jenž reagoval na
moji kritiku jeho TV seriálu Planeta záhad:
Vážený pane,
Přečetl jsem si Vaši obžalobu zaslanou České televizi 17. února (1999), v níž mne obviňujete z "tragického
zklamání soudně uvažujících diváků, kornatění tepen a šedivění vlasů vědců, nekriticky stmelených a seslátaných fantasmagorií" a dalších "fantazijních
úletů", jimiž jsem podle Vás "prošpikoval seriál v míře doslova úděsné".
Nechci a ostatně ani nemohu s Vámi polemizovat, protože neuvádíte ani jednu konkrétní výtku k dílům,
které byly v době od 9. ledna do doby napsání Vašeho dopisu vysílány. O Atlantidě nepadlo dosud v "Planetě záhad" ani slovo a tak dost dobře nechápu,
proč se dožadujete změny názvu. Musíte si stěžovat na Platóna, z jehož díla, jak známo, celý mýtus i jméno království Atlantida pochází, a nikoli na
mě. Théra je samozřejmě jednou z možností, ale Vaši neochvějnou jistotu by Vám mnozí mohli závidět. Jisté není ani přesné datum výbuchu, ale většinou
se předpokládá, že šlo o 15. století př.n.l. a nikoli o rok 1628.
Co se týká Gótů, odvoláváte se na učebnice pro základní školy. Já jsem čerpal z osobních setkání s
profesorem dr. Andrzejem Kokowskim DrSc., vedoucím katedry archeologie Univerzity M. C. Sklodowské v Lublinu, který je právem považován za jednoho z
největších evropských odborníků na historii Gótů (v seriálu vysloví svůj názor). Do Polska a později na jih přitáhli Gótové zřejmě z Gotlandu, ale kde
bylo jejich původní sídlo, je dodnes neznámo. Pokud mi v dopise radíte "Pane Vašíčku, brzděte!!!" (což je velmi podivné, když jste mi dopis
neadresoval, ale polemizujete za mými zády), já Vás musím požádat: "Příšte, prosím, čtěte pozorněji." V ukázce netvdím, že Gótové přišli z Jižní
Ameriky. Pouze se ptám, zda jsme "na stopě možného, i když nedokázaného spojení Gótů s jinými starověkými civilizacemi". To, že pohřební obřady z
Maslomecze mají obdobu v Peru a na Kanárských ostrovech, je nesporný fakt. Pozůstatky kultury Sarmatů byly sice na daném místě nalezeny, nicméně
skutečnost, že z více než 900 objevených kosterních pozůstatků jen pět patřilo mužům (starcům a malým chlapcům), je překvapující.
Svět, jak se zdá, je plný podivností, v nichž bychom marně hledali záchvěvy logiky anebo alespoň špetku
zdravého rozumu. Pro příklady nemusíme chodit daleko. Jednou z největších záhad, kterou se mi nedaří rozluštit, je, proč si stěžujete na knihu, kterou
znáte pouze z krátké ukázky, a navíc tak činíte v televizi, která s ní nemá absolutně nic společného.
Arnošt Vašíček
Na úvod několik důležitých vysvětlení: Za prvé jsem při
psaní tohoto dopisu do ČT vůbec nepředpokládal, že jej p. Vašíčkovi předají. Proto jsem v něm neuvedl žádné "konkrétní výtky", ani jiné důležité
skutečnosti, na jejichž základě by pan Vašíček poznal, že se mýlí. Jeho knihu, na jejímž základě byl seriál natočen, jsem si už po několik týdnů
příležitostně pročítal v brněnském knihkupectví Barvič & Novotný, takže jsem dobře věděl, co bude v seriálu následovat.
Z kapitoly o Atlantidě si toho po těch letech už mnoho
nepamatuji, ale předpokládám, že tam tehdy A. Vašíček spekuloval o Lemuriích a podobných fiktivních zemích. V mém dopise jsem apeloval na racionální
uchopení této uměle udržované pseudozáhady a vysvětloval jsem, že Platónova zpráva o Atlantidě je pouze popleteným egyptským záznamem o bojích Achajů
s krétskými Mínojci (více k tomuto tématu viz zde). Proto jsem nabádal k tomu, aby bylo
při pojmenovávání různých bájných zemí, lokalizovaných povětšinou k pobřeží Severní Ameriky (ale vynořujících se porůznu i jinde na naší planetě),
jméno "Atlantida" vyloučeno, protože i kdyby nakrásně tyto paleolitické civilizace disponující lasery a nukleárními bombami existovaly, s Platónovou
Atlantidou nemají nic společného a tudíž není důvodu, aby tento název nosily. Pan Vašíček se navíc neinformoval, že dnes již výbuch Théry datujeme do
doby kolem roku 1630 př.Kr., a to na základě studia usazenin v severských ledovcích.
K problému Gótů a údajného výskytu Amazonek mezi nimi
lze říct to, že antické zprávy nás skutečně informují o existenci samostatných oddílů žen v gótském vojsku v bojích s Římany koncem 3. století. Dál k
tomu bohužel nemohu nic říci, protože si po několika letech už nepamatuji, co v seriálu a v knize stálo. V každém případě mi je však jasné, že p. Vašíčkovi není nic platná konzultace s "Andrzejem Kokowskim DrSc., vedoucím katedry archeologie
Univerzity M. C. Sklodowské v Lublinu, který je právem považován za jednoho z největších evropských odborníků na historii Gótů", když oboru nerozumí a
jeho slova poplete. Ve svém nedávném článku v časopise Květy se totiž k "maslomeczskému tématu" opět vrátil a na podporu svých názorů cituje
historicky bezcennou Jordanovu pasáž o Amazonkách (Getica 56). Jeho "možná, i když nedokázaná" spojení Gótů
s jihoamerickými kulturami snad není třeba komentovat. V podobném duchu mj. spojuje jiné starověké národy s Melanésany.
P. Vašíčkovi jsem hodlal odepsat, několikrát jsem měnil
text a tón dopisu, ale nakonec jsem to dal k ledu. Když pozoruji aktivity p. Vašíčka v posledních letech, stejně je mi jasné, že můj dopis by měl
stejný smysl jako dopis nějakému sísyfovci. P. Vašíček se tímto spřádáním záhad živí, dělá mu to radost a v zásadě tím nikoho nepoškozuje, takže není
důvodu, abych s ním trávil čas zbytečnými hádkami. Jeho záhadologická činnost má však přeci jen jeden velmi negativní dopad: diskredituje totiž
všechny ostatní obory "pavěd" (použijeme-li tento sísyfovský termín) a tím odrazuje od jejich hlubšího studia i ty, kteří by o ně jinak projevili
zájem. Dá-li si totiž inteligentní člověk na misku vah tvrzení řadového sísyfovce a řadového vašíčkovce, obávám se, že si v naprosté většině případů
vybere sísyfovce.
Spirituální stádia.
Na základě svých zkušeností i zkušeností s jinými lidmi razím v poslední
době teorii, která předpokládá několik stádií vývoje člověka, jenž se prakticky
nebo alespoň dostatečně teoreticky dostane do kontaktu se spiritualitou či
světem "záhadných jevů".
1. První stádium (tzv. stádium spirituální rekognoskace)
je poměrně krátké a jedinec se v něm vyrovnává s dramatickou proměnou náhledu na
podstatu světa.
2. Druhé stádium je tzv. stádium spirituálního zblbnutí,
během nějž se jedinec v myšlenkách vzdaluje materiálnímu světu. Typické pro toto
stádium je hlubokomyslné filosofování, květnaté vyjadřování a hltání
spirituálních či záhadologických spisů, které je obvykle sprovázeno
nekritičností a bezmeznou důvěrou k jakýmkoli předkládaným informacím. Odhaduji,
že uprostřed tohoto stádia ustrne až 90% tzv. alternativců. A je až tragické, že řada těchto střelených individuí hoří
touhou aktivně působit v médiích, kde zcela nevhodným způsobem prezentují (tj.
diskreditují) závažná témata jako např. reinkarnace či bioenergetické jevy.
Stádium spirituálního zblbnutí však není až to nejhorší; pokud je jedinec zcela
nekritický, může pokročit až do stádia
3. spirituální retardace, kde už
ztrácí kontakt s realitou a není schopen racionálně přemýšlet. Lidé typu dr.
Vašíčka reprezentují mírnější formu tohoto stádia na hranici spirituálního
zblbnutí. Tu "hard-core" formu, která nezřídka končí internací na psychiatrii,
reprezentují lidé typu manželů Geljenových, kteří před lety v časopise
Regenerace popisovali šokující dějiny Atlantidy zjevené prostřednictvím
jasnovidců.
Podle mého názoru však existují kromě spirituální
retardace ještě dvě cesty, kterými je možno se z fáze spirituálního zblbnutí
ubírat. Na začátku obou obvykle stojí nějaká tvrdá zkušenost, která vrátí
člověka na zem a přinutí ho rozumně přemýšlet. Může to být například černá
magie, neodborně probuzená kundaliní či uvíznutí v podvodné sektě. Tou první
možností, kterou mohou lidé na takový životní políček reagovat, může být obrat
ke klasickému křesťanství spojený s opuštěním veškeré spirituální praxe:
4. tzv.
církevně-křesťanské stádium. Podle mého názoru je to však jen cesta ke
stagnaci a ustrnutí ve světě primitivních dogmat (pokud ne přímo krok zpět).
Mnohem lepší možností je získat od všeho rozumný odstup a zapracovat spirituální
zkušenosti do běžného života:
5. tzv. spirituálně-racionální stádium. Je to
de facto návrat na pevnou zem, do biologické reality, ale s vědomím jejího
spirituálního rozměru. Vypadá to jednoduše, ale pokud se podíváme na tzv.
alternativní scénu, spočítali bychom takových lidí na prstech jedné ruky. Není
totiž téměř alternativce, který by si své přednášky a články neokořenil nějakými
přihlouplými výplody svých kolegů. Možná je to tím, že lidé ve
spirituálně-racionálním stádiu nepociťují touhu se předvádět v médiích. To je
však chyba, protože tím přenechávají prostor potřeštěncům, kteří jsou schopni
zdiskreditovat i ty nejpřesvědčivější alternativní obory.